viernes, 26 de octubre de 2012

Compendi: comencem amb una imatge singular


TEÓFANES DE CRETA (1546), Icona del Crist, Monestir Stavronikita (Mont Athos)

La icona del Crist Pantocrator (el qui ho regeix tot), d’una bellesa artística singular, ens evoca la paraula del Salmista: «Ets el més bell de tots els homes, exhalen gràcia els teus llavis» (Sl 45,3). Sant Joan Crisòstom aplicava aquesta lloança al Senyor Jesús, i escrivia:
«El Crist es trobava a la flor de l’edat, en el vigor de l’Esperit i en ell resplendia una doble bellesa, la de l’ànima i la del cos» (Patrologia Grega 52, 479).
Amb el seu llenguatge figuratiu, aquesta icona constitueix la síntesi dels primers concilis ecumènics, i se’n surt a l’hora de representar tant l’esplendor de la humanitat com el fulgor de la divinitat de Jesús.
El Crist va revestit d’una túnica vermella, coberta d’un mantell blau fosc. Els dos colors recorden la seva doble natura, mentre que els reflexos daurats es refereixen a la persona divina del Verb. De l’espatlla dreta baixa una estola daurada, símbol del seu sacerdoci etern. El rostre, majestuós i seré, emmarcat per una espessa cabellera i circumdat d’una aurèola en forma de creu, duu el trigrama «O fi N»(»el qui és»), que remet a la revelació del nom de Déu a Ex 3,14. A dalt, als costats de la icona, hi ha els dos diagrames: «IC — XC» («Iesus»— «Christus»), que constitueixen el títol de la imatge mateixa.
La mà dreta, amb el polze i l’anular doblegats fins a tocar-se (per a indicar la doble naturalesa del Crist en la unitat de la seva persona), fa el típic gest de la benedicció. La mà esquerra, per la seva banda, porta el llibre de l’Evangeli, ornat amb tres fermalls i de perles i pedres precioses. L’Evangeli, símbol i síntesi de la Paraula de Déu, té també un significat litúrgic, en el moment que, a la celebració litúrgica, es fa lectura d’un seu fragment i es reciten les mateixes paraules de Jesús a la consagració.
La imatge, síntesi sublim de dades naturalístiques i simbòliques, és una invitació a la contemplació i al seguiment. Encara avui, Jesús, mitjançant L’Església, la seva esposa i el seu cos místic, continua beneint la humanitat i la il·lumina amb el seu Evangeli, l’autèntic llibre de la Veritat, de la felicitat i de la salvació de l’home.
L’agost del 386, mentre es trobava al jardí, Agustí va sentir una veu que li deia: «Pren i llegeix, pren i llegeix» (Confessions, 8,12,29). El Compendi del Catecisme de l’Església Catòlica, síntesi de l’Evangeli de Jesús ensenyat a la catequesi de l’Església, és una invitació a obrir el llibre de la veritat í a llegir-lo, és més a devorar-lo, com va fer el profeta Ezequiel (cf. Ez 3,1-4).


No hay comentarios:

Publicar un comentario